"It is quiet in the heaven"

17 juli 2014 - Funen, Denemarken

Weblog 7: "it is quiet in the heaven"

Wederom een hete dag in Kopenhagen. Er zou wel harde wind staan, maar zo middenin de stad merk je dat nauwelijks. In de gracht waar wij liggen is het continu een drukte van belang; naast heel veel rondvaartboten, komt er van alles voorbij, kleine motorbootjes, elektrobootjes, roeiboten, skifs, zeiljachten die een plekje zoeken, zelfgemaakte voertuigen en veel soorten kano, ........., maar geen oppompkano's. Daar brachten wij verandering in. We zijn met onze opblaasbare zeewaardige kano de vaarroute van de rondvaartboot gaan volgen. Erg leuk om Kopenhagen op die manier te bekijken. Om bij de kleine zeemeermin te komen, was zwaar peddelen tegen de wind, daar was het open water. Wat een publiekstrekker, maar het is ook wel een heel mooi beeldje.
Mooie wind uit oost bracht ons daarna naar Helsingør. Dat ligt in het noordwesten van Denemarken, aan het Kattegat.  Al van verre zie je het kasteel liggen waarachter onze haven is. Prachtig gezicht. Het blijkt dat je daar volop kunt wandelen over het kasteelterrein, prachtige plaatjes schieten en in alle rust genieten.
11 juli De dag van de examenuitslag, spannend!
Terwijl mijn leerlingen de laatste mondelingen doen, varen wij een bijzondere tocht;
we hebben snelheden gekend van 1.6 knoop tot 7.4 knoop, de bolle jan opgehad en uiteindelijk in 8 uur tijd 46 mijl gevaren naar Odden. Rond de middag passeerden we het meest noordelijke punt (56 graden en 07 minuten) De zon scheen weer volop maar de wind was koud, zodat we zelfs warmere kleding aantrokken. Bij zo'n afstand overkomt het je dat je een mijl voor het eindpunt al begint te strijken (dat zou op een kortere afstand een giller zijn). Al met al was het een schitterende en onze langste (tot op dat moment) "echte zeiltocht"
Onderweg kwam het bericht dat alle leerlingen zijn geslaagd! Yes!
We besluiten onze tocht met een heerlijk etentje bij het visrestaurant bij de haven, waar we door de bediening echt verwend werden, heerlijk.
Tegelijk met ons voeren er de volgende ochtend heel wat andere boten uit bij Odden. Eerst goede wind, die later afnam. We kruisten de high speed traffic line, die gaan dus echt hard .... Maar ze houden wel rekening met je. Dichter bij het eiland Samsø, doemden er steeds meer eilandjes op, steeds een nieuw mooi plaatje. Èn; er zwom ineens weer een bruinvis (of meerdere?)  met onze boot mee, eronderdoor, ernaast, erachter, fantastisch!
De natuurhaven (Langør) is zijn naam waard, het is hier een heel mooi rustig natuurlandschap, met baaien, heuvels en een klein haventje. Het dorpje bestaat uit een paar huisjes en dat haventje met een restaurant. Het was geen straf om een paar dagen te blijven. We hadden eigenlijk willen fietsen, maar het ging regenen.
En dat bleef het twee dagen doen. Dus geen fietsen gehuurd, maar uitslapen, douchen en lekker ontbijten met een enorm brood dat we blijken te hebben besteld. Het is wel heel lekker brood.
Dan is dit zo'n dag voor een potje schaak, wederom spannend.
Daarna hebben we de kajuit omgebouwd tot bibliotheek/atelier:
In de bibliotheek las Egbert met de e-reader en zorgde hij voor Astrid dat er op de
i-pad een paar boeken staan, want onze papieren boeken zijn uit.
In het atelier bewerkte Astrid een ruwe barnsteen.
Het werd een onrustige nacht, de wind gierde door de haven en de regen kletterde op de boot ..... En lekte langs het raampje op ons bed .... Brr ..... Dan is opstaan geen straf. Het regent overigens nog steeds, dus kiezen we voor een dagkaart voor de bus. Zo laten we ons heerlijk over het eiland rondrijden en dat beviel goed! Supersmalle landelijke weggetjes die kronkelen door de graanvelden, afgewisseld met zeegezichten. Leuke huisjes, vaak vakwerkhuisjes, staan in groepjes bij elkaar en dat is dan een plastsje. Overal langs de kant van die kastjes, waar je produkten van het land kunt kopen en het geld doe je in een kistje. Vaak worden er ook andere dingen te koop aangeboden, zoals speelgoed, potjes en servies. We stapten uit bij het havenplaatsje Ballen en zijn blij dat we daar niet liggen, de haven is heel druk en onoverzichtelijk. Wel heerst er een leuke sfeer rondom de haven. We sloegen nieuwe voorraad in in Tranebjerg, waar we gelijk met een Zweeds stel weer opstapten, die ook in onze haven liggen. We babbelen volop in "fantastisch" Engels met elkaar ("It is quiet in the heaven" .. ;-)). Ze nodigden ons uit om 's avonds nog een kop koffie bij hen op de boot te komen drinken, dat werd heel gezellig.
Droog, yes, maat wel een stevige bries! We kijken elkaar goed aan en besluiten uit te varen. Om 8 uur zijn we weg. Al kronkelend varen we tussen de ondieptes van Langør door naar zee. Een rif gezet en varen maar. Het werd een stevige tocht, met af en toe flinke vlagen en vooral veel onrustige golfslag. We dachten dat die  golfslag wel minder zou worden in de luwte van Funen, maar no way! Dus al stuiterend op de golven hebben we een tocht van 12 uur gevaren, in totaal 58 mijl. Het was wel een stoere tocht, waarbij we elkaar om de 2 uur afwisselden, zodat de ander wat kon ontspannen. We voeren onder de brug door die over de grote Belt heen gaat. Grappig was dat we die al vanaf 20 mijl afstand zagen. Eerst als een lange streep, later kwamen er pootjes onder en pas toen we heel dicht bij waren, kon je zien dat we eronderdoor passen, ;-)
In de avond kwamen we bij Lundeborg aan, waar de haven bomvol lag. We konden nog een plekje krijgen als vierde boot in een pakketje, maar daarmee waren we nu wel blij. Het bleek dat je hier frietjes kon halen, dus ..... En om half 9 zaten wij al aan de goed gevulde salade met frietjes op ons achterdek.
Al vroeg kiezen de meeste boten de vrijheid weer op, wij ook. Het is een mooi relaxt stukje varen naar de ankerbaai van Thürøbund, langs 12 mijl schitterende uitzichten aan weerszijden. Dit gebied, ten zuiden van Funen, kenmerkt zich door de vele ondieptes, dus we moeten goed in de geultjes blijven varen. Eenmaal voor anker is het genieten van de stilte, wat lezen en reparatiewerkjes. Zwemmen doen we maar niet, want het stikt hier, trouwens op veel plekken in de Oostzee, van de kwallen. Steeds meer boten gaan hier voor anker en dat levert bij de ondergaande zon een schitterend beeld.
Wakker worden, de zon schijnt al, naar buiten kijken, buiten ontbijten en genieten .... Wat een mooi ankerplekje hebben we toch gevonden!
Hoe nu verder? Dit gebied ten zuiden van Funen is prachtig, kunnen we zo een week van eiland naar eiland hoppen. Het weer (lees de wind) biedt ons echter een kans om met geschikte wind de Elbe af te varen rond 23 juli. Dat is een week eerder dan we hadden gepland. Na overleg, kiezen we ervoor nog een dagje in dit gebied te zijn en daarna naar het NOK te gaan.
We kiezen voor het eiland Ærø. Om daar te komen, varen we langs Svendborg en genieten van een prachtige tocht. Omdat de haven ook hier vol is, gaan wij lekker  voor anker en genieten wederom van een prachtige avond.

1. Stijn:
    18 juli 2014
    Klinkt wederom super.

Ik heb laatst ook die rondvaart in Kopenhagen nog gedaan, was een aanrader, al is het kanoend uiteraard uitdagender! Ook leuk dat jullie andere reizigers ontmoeten "van hetzelfde soort".
    Groetjes uit een heel heet Nederland
  2. Dominique en Joost:
    22 juli 2014
    Ha Astrid en Egbert,

jullie verhalen maken ons jaloers! De afwisseling van het varen, het bezichtigen, van eilanden, steden, dorpjes en de geweldige rust. Prachtige foto's. Lijkt ons heerlijk bij jullie op de boot.
    Blijf genieten, ook al gaat de koers weer richting Nederland!

liefs uit warm Malden