Stralsund

30 juni 2014 - Stralsund, Duitsland

Weblog 5: "Stralsund"

We blijven inderdaad langer op Hiddensee, want het waait wel erg hard. Maar dat is absoluut geen straf, want het is een prachtig eiland. Met gehuurde fietsen bekijken we het zuidelijk deel en de volgende dag wandelden we naar Kloster, waar het op zondag een drukte van belang was, verrassend! Alle winkeltjes, ateliers, enz waren geopend en het was een gezellige drukte met een aparte sfeer zoals je die alleen in zo'n kunstenaarskolonie zal treffen. Midden in het dorp ontdekten we de inselkerk, een mooi, heel eenvoudig kerkje met een lichtblauw plafond dat vol met rozen is geschilderd. De naam Kloster is trouwens afkomstig van het vroegere Zisterzienserklooster (dat hier in de middeleeuwen bestond) en de kerk is daarvan nog overgebleven. Naast de kerk is de paard-en-wagen-parkeerplaats ...
Eenmaal op de Carlotte maken we de plannen om dinsdag naar Bornholm te varen.
Zover is het niet gekomen.
Op maandag kregen we het trieste bericht dat mijn moeder is overleden.
We zijn direct naar het vasteland gevaren, naar de stad Stralsund, vanwaar we met een gehuurde auto naar Nederland reden.

Het is nu 30 juni. We zijn weer terug op de Carlotte in de haven van Stralsund. We proberen rustig de reis weer voort te zetten.

Vanmorgen zijn we de Hansestad eens gaan bekijken. Deze is verrassend mooi. Ze hebben er een prachtige stad van gemaakt, met veel gerenoveerde oude gebouwen en poorten, een gezellige "oude markt" en sfeervolle winkelstraten.
De haven is overigens ook erg mooi, sober en op loopafstand van het centrum.

We maken weer plannen: Bornholm laten we liggen, we gaan via de oostkust van Rugen, bovenlangs naar het westen, richting de Funen. Daar willen we graag Kopenhagen zien en met kortere afstanden steeds naar nieuwe mooie plekjes. En als het effe kan; voor anker!

1. Dominique en Joost:
    1 juli 2014